Met Easyrider van Hoi An naar Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Danielle Ladage - WaarBenJij.nu Met Easyrider van Hoi An naar Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Danielle Ladage - WaarBenJij.nu

Met Easyrider van Hoi An naar Hue

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

09 Juni 2018 | Vietnam, Hué

Vrijdagochtend om 8uur wordt mijn backpack achterop de motor gesnoerd, m’n kleine tas van voor, helm op en gaan! In het begin nog een beetje onwennig, maar na 5 minuten laat ik de steun achter me al los en is het werkelijk heerlijk, geweldig en fantastisch! Doordat je op de motor zit beleef je alles wat je ziet zo veel meer intens dan wanneer je bijvoorbeeld per auto, bus of trein reist. De zon scheen flink, maar tijdens het rijden zorgt de warme wind toch voor wat verkoeling. Wat mij betreft waren de stops tussendoor dan vaak niet nodig geweest, maar ja ik heb makkelijk praten zo achterop en de stops zitten tenslotte ook bij de tour inbegrepen.
De eerste stop bij het strand van Da Nang. Dat zag er toch wel mooier uit dan ik had verwacht en stiekem toch fijn om even m’n benen te kunnen strekken. Hierna verder naar Marble mountain. Daar werd ik eerst in een shop gedropt waar ik nogal gepusht werd om iets te kopen, zijn uiteindelijk 2 armbandjes geworden, gemaakt van materialen vanuit de Mountain…ik schrok een beetje van de prijs… Hierna héél véél treden naar boven wat niet mee viel in de bloedhitte! Daar pagoda’s, tempels, grotten en mooie uitzichten gezien.
Toen door over de Hai Van Pass. Wow dat was super mooi! Wat een uitzichten!! Regelmatig een stop tussendoor om foto’s te maken. Heel indrukwekkend en ook nu is het achterop de motor genieten met alle uitzichten en haarspeldbochten. Op de top een biertje gedronken ook al was het nog geen 11 uur ’s ochtends, de 5 zat vast wel ergens ter wereld in de klok ;-)
Verder de Pass af en door het boerenland en de dorpjes naar een waterval. Tja die ken ik nog van m’n reis in Thailand, elk water waar enigszins een beetje stroming in zit wordt hier al Waterfall genoemd, maar dat was het dus niet. De gids was zeer verbaast dat ik daar niet even in m’n eentje ging zwemmen terwijl hij aan de kant zou toekijken… vriend wat denk je nou zelf? Daarbij zag ik vooral heel veel vuilnis liggen overal, ach ook prachtige mooie grote vlinders gezien, het is maar waar je je op wilt focussen…
We hadden het er over gehad dat ik het eten in Vietnam erg lekker vind. Hij zou me wel meenemen naar een locale streetfood…tja iets… een garage waar Pho (noedelsoep) verkocht werd. Het was lekker, maar ik moest toch even slikken toen ik achteraf hoorde welk vlees ik had gegeten, koe en… rat!! Oké….slik….wsch goed dat ik het op het moment zelf niet wist, maar smaakte blijkbaar niet verkeerd. Ergens anders nog een drankje gedaan en een beetje aan de praat geraakt met de gids. Het valt me op dat de Vietnamezen nauwelijks de diepte in gaan tijdens gesprek. Zo lang het oppervlakkig blijft lukt het nog redelijk, maar een diepte interview zit er vaak niet in. Wat wel in dit soort gesprekken veel naar voren komt zijn de zorgen voor de toekomst. De oudere bevolking werkt op het land en in de visserij, de jongeren gaan naar de universiteit, dus wie zorgt er over een aantal jaar voor het voedsel van de bevolking? Daarbij hebben de Chinezen veel geld, veel meer dan Vietnam, zij nemen Vietnam beetje voor beetje over. Vervolgens kreeg ik een vaag filmpje van zijn mango etende vrouw te zien…vond dat een duidelijk signaal om weer op die motor te stappen!
Zijn nog gestopt bij rijstvelden, visserij en dorpjes. Overal zwaaiende kindjes die “Hello” roepen. En uiteindelijk aangekomen in Hue. Daar verbleef ik voor 1 nacht in een homestay, echt bij een familie in huis. Thank god dat het maar voor 1 nacht was, want ik zat buiten het centrum en 1 blik op de lokale markt zei me al dat ik dat zeker niet moest gaan eten. Alleen jammer dat ik verder nergens kon eten… uiteindelijk een busje chips kunnen scoren als avondmaaltijd. In de ochtend als ontbijt Pho … Heb maar niet gevraagd wat voor vlees er in zat.
Nu met de trein dor naar Dong Hoi…. Eerste treinreis hier…. Ben benieuwd!!




  • 11 Juni 2018 - 16:28

    Kati Arnott:

    Mijn Pho is beter! Maar er zijn genoeg ratten hier die ik zou graag er in stoppen! Het weer daar zou een echte ''killer'' zijn voor mij - gelukkig kan jij het tegen. Ben benieuwd hoe deze treinreis bevalt - take care and look after yourself - Kati

  • 11 Juni 2018 - 19:14

    Paul:

    Ik denk dat het land behoorlijk onder de plak zit bij China, althans economisch gezien dan zoals zoveel landen daar in de regio.
    En voor wat betreft die oppervlakkige gesprekken, tja dat is toch ook het communisme wat er in de afgelopen 40 jaar in het zuiden erin is gestamd.
    En ook leuk om te lezen hoe de burgerbevolking reageert als zij een westerling op een motor voorbij zien crossen..
    Nou Daniélle geniet er wederom van en doe ze de groeten van mij!

    Pas goed op jezelf!



  • 11 Juni 2018 - 23:26

    Patricia:

    Hai Daan,
    Nou, ik vind je stoer en lef hebben hoor!
    Die gids heeft je mooie dingen laten zien en zo te lezen ook bij zijn “familie” laten
    shoppen :-). Ik ben benieuwd naar je foto’s.
    Enne...misschien moet je de laatste weken maar vegatarisch gaan eten? Hahaha
    Pas goed op jezelf! Liefs

  • 13 Juni 2018 - 15:11

    Diana :

    Wow Daan, wat een reis en wat een ervaringen weer. Het is wel spannend af en toe. Ik blijf het volgen

  • 14 Juni 2018 - 12:06

    Martine:

    Geweldig verhaal weer. Soms moet je inderdaad niet nadenken bij eten. Wat voor hun normaal is, is dat voor ons echt niet.
    Leuk om op de motor mee te gaan. Gevoel van vrijheid!!
    Veel plezier nog daar!

  • 16 Juni 2018 - 17:22

    Paul.:

    Volgend verslag????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Danielle

Actief sinds 11 Juni 2010
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 58658

Voorgaande reizen:

27 Mei 2018 - 24 Juni 2018

Daantje goes to Vietnam!!!

24 Maart 2012 - 10 Mei 2012

Daantje goes to Asia

22 Oktober 2010 - 04 December 2010

Daantje goes Down Under

Landen bezocht: