Cambodja...heel indrukwekkend... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danielle Ladage - WaarBenJij.nu Cambodja...heel indrukwekkend... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danielle Ladage - WaarBenJij.nu

Cambodja...heel indrukwekkend...

Door: danielleladage

Blijf op de hoogte en volg Danielle

17 April 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Woensdag 11/4 Chiang Mai verlaten en naar Phnom Penh, Cambodja, gevlogen. Na even wat onduidelijkheid rondom het regelen van m´n visa is alles toch goed gekomen en ben ik naar m´n hotel gebracht. Ik dacht dat Bangkok kwa verkeer chaotisch was, maar dit sloeg echt alles! Het barst hier van de brommers & motoren en die racen echt overal kriskras doorheen/tussendoor/voorbij en desnoods in tegengestelde richting en door een tekort aan taxi´s worden mensen vervoerd met busjes en karren, helemaal afgeladen.

M´n hotel is wederom een lux gebeuren, weet ik tenminste zeker dat ik m´n bed niet hoef te delen met honderden bedbeesjes :) Vanuit m´n hotel heb ik een mooi uitzicht op de plaatselijke markt. Er doorheen lopen bleek ook een bijzondere ervaring te zijn. Het werd niet geaccepteerd dat ik stil ging staan, dan zaten er ineens tientallen handen aan me om me vooruit te duwen! Wilde niet weten waar die handen allemaal aan gezeten hadden, maar 1x hing er ineens een stuk vlees aan m´n arm...jech!

Heb voor de volgende dag een gids en een taxi gehuurd voor een sightseeing in de stad. De gids was een student die dacht goed engels te spreken, wat duidelijk niet het geval was. Dat in combinatie met dat hij erg veel vertelde maakte dat ik na 10 minuten met hem het gevoel had dat ik er al een hele dag op had zitten, erg vermoeiend, maar eerlijk is eerlijk, ook heel informatief. Hij stelde steeds een vraag om deze vervolgens zelf te gaan beantwoorden. Kun je je voorstellen wat voor verwarring er ontstond als hij me echt een vraag stelde...dan bleef het ineens stil :)
Eerst naar het Royal Palace & Silver Pagoda geweest. Moest hier een (lelijk) shirt kopen om m´n schouders te bedekken. De gebouwen en de tuin waren mooi om te zien.
Hierna naar het National Museum geweest. Hier mocht de gids niet mee naar binnen, wat mij even de rust en tijd gaf om bij te komen. Op een gegeven moment kwam er een schoolklasje aan, helemaal opgedoft en verkleed. Al zingend en dansend gingen zij alle Buddha´s langs om deze te vereren. Dit allemaal omdat het de volgende dagen Happy New Year zou zijn.
Vervolgens zijn we naar The Killing Fields net buiten de stad gereden. Dit vond ik enorm indrukwekkend! Je loopt tussen de massagraven, ziet de botten en tanden nog liggen daar deze door de regen nog omhoog blijven komen. M´n gids kon erg veel vertellen en sloeg hierbij de gruwelijke details niet over. Hij had wat problemen met de engelse wij/zij/ik/jij-vorm waardoor hij alles vertelde alsof hij het zelf had uitgevoerd en ik bij de `slachtoffer`kant hoorde, dit maakte dat het verhaal nog gruwelijker werd en ook heel dichtbij kwam.
Vervolgens reden we naar de Russian Market, maar na een paar minuten had ik het wel gezien. Vond het even een wat vreemde afwisseling en daarom zijn we door gegaan naar het Toul Sleng Museum. Dit was de Toul Svay Prey High School, maar de Rode Kmer heeft er in mei 1976 een gevangenis van gemaakt. Hier hebben de meest bizarre verhoor- en martelpraktijken plaats gevonden. Je loopt door de kamers waar foto´s aan de muur hangen hoe de laatste 14 slachtoffers (zij liggen ook op het terrein begraven) zijn gevonden. Je ziet er honderden foto´s van slachtoffers, schedels, martelvoorwerpen, schilderijen van de praktijken die zich afspeelden...dat te midden van de met bloed bevlekte vloeren, muren en plafonds waar jij staat, maakt dat er onbewust een zwaar gevoel in je maag komt welke er nog dagen in blijft zitten. Erg indrukwekkend en eigenlijk nauwelijks te bevatten en te beschrijven.
1 van de 2 nog levende slachtoffers, meneer Chum Manh, heeft een stuk geschreven en was daar ook aanwezig om deze te verkopen. Groot respect voor deze man.
Hierna was het tijd voor de lunch, je snapt vast dat ik deze met weinig smaak gegeten heb. En dat terwijl ik hier echt helemaal dol ben op het cambodjaanse gerecht Fish Amok.
Als laatste een luchtige afsluiter, namelijk naar de Wat Phnom gegaan. Een tempel op een 30 m. heuvel. Hier waren ze al volop bezig met de voorbereidingen op de nieuwjaars viering. Ze maakten een enorme draak van bamboe, daar het nieuwe jaar het jaar van de draak zal zijn.
Het was een tour/dag met erg veel indrukken. Ik wilde al jaren naar Cambodja juist door de geschiedenis die zich hier heeft afgespeeld rondom de tijd dat ik werd geboren.
De volgende dag heb ik weinig ondernomen, moest even alle indrukken en verhalen laten bezinken. Beetje gezwommen, gelezen, gegeten en vuurwerk gekeken.

Zaterdag 14/4 ben ik met de bus vanuit Phnom Penh naar Siem Reap gegaan. Pff...wat een rit! I.p.v. 5 uur duurde deze rit 8 uur. Heel wat bijna ongelukken verder dan toch veilig aan gekomen. Ook hier weer in een fijn hotel, ietsje buiten het centrum en met een prachtige tuin waardoor je heerlijk buiten de drukte zit. The Old Market op loop afstand waar je heerlijk kan eten (de soep met cocosmelk+ananas+vis=Heerlijk!) en winkeltjes/kraampjes struinen.

Voor de volgende 2 dagen een tuktuk gehuurd en op verkenning gegaan naar de Ankor Wat en alle Wats die daar weer bijhoren. Erg mooi en indrukwekkende bouwsels om te zien. Elke x als ik dacht `nu weet ik het wel`dan was het volgende bouwwerk weer net even anders en nog mooier. Het was wel een hele opgave om in de brandende zon bij 38graden trap op en af te gaan, was een goeie work/out. 1 Voordeel, hoeveel je hier ook drinkt, je zweet zo veel dat je nooit naar de wc hoeft! :)
Heb er ook apen in het wild gezien! Vond ik zo gaaf! Toen ik hurkte om een foto te maken kwam er 1 op m´n rud zitten, vond ik erg grappig...maar hoe krijg je zo´n beest er weer af zonder gebeten te worden? Dat werd na een paar minuten toch minder grappig. Uiteindelijk heb ik hem van me af weten te schudden, letterlijk. Uit nijd pakte hij m´n rok vast, keek me aan en beet er vol nijd in!

Waar ik me wel aan heb geirriteerd zijn de verkopers die je continue roepen: `Lady, you buy?``Lady, cold drink?`En ook veel kleine kinderen die je iets proberen te verkopen. De 1e dag bij de 1e stop kwam er een meisje op me af en voordat ik het wist had ik een shirt en een sjaal gekocht terwijl ik dat helemaal niet wilde, maar ze bracht het allemaal te goed! Was ook meteen een les voor me. De kinderen spreken ook echt goed engels, dit pikken ze op van de vele toeristen. Daarnaast spreken ze vaak ook een woordje frans en zelfs chinees!

Ik heb deze week in Cambodje zoveel gezien en gedaan dat het voor mezelf nauwelijks te bevatten is. Op de een of andere manier lijkt hier alles net iets intenser te zijn dan in Thailand, zowel positief als de mindere kanten. Zo vond ik het verkeer in Phnom Penh echt bizar gevaarlijk en heb ik vele ongelukken zien gebeuren. Ook zag ik daar veel dikke oude westerse mannen met een piepjong cambodjaanse vrouw/meisje, vond dit echt te walgelijk voor woorden om te zien! Maar de natuur hier is mooi en groen. De mensen zijn erg vriendelijk en spreken vaak beter engels dan in Thailand. Opvallend is dat er, vooral in Phnom Penh, weinig oudere mensen zijn, maar wel duidelijk heel veel jonge mensen, met het oog op de geschiedenis is dat te verklaren. Ook veel bedelaars en mensen die ledematen missen ten gevolge van de landmijnen. En ik word helemaal gestoord van de Tuktukdrivers! Nee, ik wil geen tuktuk als ik zit te eten!

Morgen is het tijd om Cambodja achter me te laten dan neem ik het vliegtuig terug naar Thailand, naar Koh Samui. Ik wilde eerst met de bus gaan, maar word aan alle kanten gewaarschuwd voor veel afperspraktijken aan de grens en berovingen in de bus...daar heb ik echt geen zin in, dus dan maar ietsje meer betalen voor m´n eigen veiligheid.

Nu op naar het strand! Heb er zin in!!!

  • 17 April 2012 - 08:35

    Nelleke:

    Lieve Daan,

    Wat maak je allemaal mee!!!

    Het is heel leuk om te lezen, ik lig soms helemaal dubbel hoe je alles opschrijft.

    Wat een mooie kindjes op de foto's en wat gruwelijk om in dat 'martel-oord' rond te lopen. Ik snap dat je daar even van bij moest komen.

    Ik wacht weer met spanning op je volgende bericht. Doe voorzichtig en veel plezier.

    een dikke kus van ons

    liefs Nel

  • 17 April 2012 - 10:53

    Diana:

    Hoi Daniëlle
    Als ik jouw verhalen lees en de foto's bekijk zit ik al vol van alle indrukken. Voor jou moet het dan inderdaad zeer intens zijn en eigenlijk niet zomaar te bevatten. Wat een prachtige reis weer zeg, wat een verhalen...mooi, indrukwekkend, eng....noem maar op.
    Dat je de verkopende kinderen kunt weerstaan vind ik echt bewonderenswaardig. Het is echt een reden voor mij om niet te gaan, want ik zou van iedereen alles willen kopen alleen al als ik naar je foto's kijk.
    Geniet maar weer lekker verder, doe voorzichtig en vertel maar snel je volgende verhaal. Ik kan niet wachten:)
    Groetjes, en tot snel, Diana

  • 17 April 2012 - 16:19

    Judith:

    Leuk om weer al jouw avonturen te lezen!
    Lekker genieten op het strand he. Misschien extra fijn om te weten dat het hier echt k.tweer is!
    21 graden in huis, buiten 7 graden :-(

  • 18 April 2012 - 08:56

    Paul En Guido:

    Wat een indrukwekkend verhaal over The Killing Fields. Ik denk niet dat ik het aan had gekund om te kijken. Paul wel die vind dit ook zeer interessant allemaal.
    De foto's hiervan heb ik dan ook snel aan mij voorbij laten gaan.......

    Nou meid geniet nog lekker maar dat doe je wel zo te zien en te lezen. Veel fun nog en tot de volgende keer! Groetjes uit een fris en winderig Neede

    Liefs van ons

  • 18 April 2012 - 12:07

    Evelien:

    Lijkt me ook een interessant land, Cambodja. Ook met wat je schrijft over hele historie van dat land. Heftig om daar te zijn, maakt vast veel indruk.

  • 18 April 2012 - 19:01

    Martine:

    Hey vakantieganger,
    Wat maak je toch weer een hoop mee en wat blijft het ontzettend leuk om de verhalen steeds weer te lezen! Helaas heeft een mooi land ook zijn mindere historie! Zo leer je wel het land zien van verschillende kanten. Heel veel plezier nog en groot gelijk dat je voor je eigen veiligheid kiest! Kom maar heelhuids weer terug!
    Liefs Martine

  • 19 April 2012 - 17:46

    Bert:

    Heeeel erg leuk om je te volgen Daniëlle, je weet het allemaal mooi onder woorden te brengen.

    Nog heel veel plezier verder,
    Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 11 Juni 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 58642

Voorgaande reizen:

27 Mei 2018 - 24 Juni 2018

Daantje goes to Vietnam!!!

24 Maart 2012 - 10 Mei 2012

Daantje goes to Asia

22 Oktober 2010 - 04 December 2010

Daantje goes Down Under

Landen bezocht: