Ho Chi Minh & Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Danielle Ladage - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh & Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Danielle Ladage - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh & Mekong Delta

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

02 Juni 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

De eerste week in Vietnam zit er al weer op! Wat een indrukken en wat een week!
Zondag 27/5 met de trein naar Schiphol gegaan, erg veel zin in de reis, maar ook een beetje gespannen. De vlucht naar Doha was zeer goed te doen. Ik zat bij de nooduitgang en had meer dan genoeg beenruimte. Beetje films gekeken en me vooral erg verbaasd over de meneer die 2 stoelen verder zat, die heeft bijna 6 uur lang hele luchtdrum solo’s gespeeld…wat hoog in de lucht misschien nog iets toepasselijks heeft???

De vlucht van Doha naar Ho Chi Minh was iets minder daar 2x poging tot landen mkslukte en we zijn uit geweken naar Phnom Penh, Cambodja, waar we uren hebben staan wachten op…? Waarna we weer terug zijn gevlogen naar HCM. Al met al uren vertraging waardoor ik in het donker aan kwam.

Het hotel Ngoc Linh is een klein hotel in een zijstraatje van een mega drukke backpackers straat. Veel lawaai, bars, zaakjes, kortom genoeg te beleven. Maar geen geluidsoverlast in het hotel en de mensen zijn super vriendelijk!

Tja en dan mijn indruk van Ho Chi Minh…of is het nou Saigon?? Beide namen worden gebruikt, maar geen idee wanneer je wel/niet de één of de ander kan/mag gebruiken.
De bezienswaardigheden zijn aardig om eens gezien te hebben, maar indrukwekkend kan ik het zeker niet noemen. Denk aan de Ben Tanh Markt: waar heel veel dezelfde spullen verkocht worden, elke verkoopster je aanspreekt met “Miss, you buy t-shirt? Good price for you”,je jezelf helemaal kapot zweet door de bizarre hitte die daar hangt en in het voedsel verkoopgedeelte de ratten voor (en over!) je voeten wegrennen. De Reunification Palace: tja een groot gebouw achter een groot hek. De Notre Dame: tja een kerkje met Franse invloeden. The old post office: een typisch Frans koloniaal postkantoor, één van de oudste gebouwen in HCM, weinig interessant. Tan Dinh Church: een knalroze kerk, grappig om gezien te hebben. De War Remnants museum: zeker erg interessant en indrukwekkend om de gruwelijkheden van de oorlog in foto’s en tekst te zien vanuit de kant van de Vietnamezen. Je zou er een hekel aan de Amerikanen van krijgen. Afgezien van het oorlogsmuseum heeft het weinig indruk op me gemaakt. Zegt dat nou iets over de gebouwen en de stad of juist meer over mij en ben ik verwend geraakt door als het moois van de vorige reizen??

Wat zeker wel indruk heeft gemaakt is het verkeer!! Werkelijk niet te doen en elke keer oversteken is een hele belevenis!! Auto’s maar vooral brommers en scooters komen van alle kanten op je af, zelfs op dat wat door moet gaan voor het trottoir. Er zijn wel zebrapaden en stoplichten, maar die staan er meer voor de sier dan dat er iets mee gedaan wordt. Dus elke keer opnieuw gewoon oversteken, rustig lopen en vooral NIET twijfelen.
Ik snap ook niet hoe het mogelijk is dat alles zo vreselijk smerig is! Iedereen gooit alles maar op de grond. Heb in een paar dagen tijd nog nooit zoveel ratten gezien. Het lijkt niemand hier te storen.

Zo ook de Mekong rivier, had me een mooie rivier door de jungle voorgesteld. In plaats daarvan een bruine rivier, met heel veel afval en vooral veel houten vervallen huisjes langs de kant, uiteindelijk weinig jungle gezien. Toch was de 2 daagse trip interessant. Gezien hoe er rijstpapier, noodles, rijstwijn of te wel “happy water” en kokossnoepjes met de hand worden gemaakt in kleine “fabriekjes” bij de mensen thuis. Met de boot was heerlijk, tenminste op dag1, op dag2 heb ik mijn maaginhoud in de Mekong gedropt…tja…
We sliepen in een homestay in the middle of nowhere. Super mooi en leuk! Samen met nog 2 Engelsen en een Schot. De cooking Class stelde, gezien mijn kookkunsten, gelukkig weinig voor. Het eten was heerlijk en we vonden elkaar in onze smaak voor en kennis van muziek...of was het het Happy Water wat z'n werk deed? Al met al top avond! Alleen jammer dat the day after niemand van ons zich nog happy voelde.

Vanmiddag vlieg ik naar Hoi An,zin in meer rust en strand! Hoop dat het weer er beter is dan nu hier in Ho Chi Minh. Al zegt het weerbericht nu dat het weer in Hoi An beïnvloed kan worden door een orkaan... mag het toch niet hopen!
Ach we gaan het zien :-)

• 02 Juni 2018 - 07:05

Nelleke:

Veel plezier Daan voor ons heel leuk om jouw avonturen weer te lezen!

• 02 Juni 2018 - 07:31

Nikita:

Heerlijk! Kijk uit naar de volgende!☺️☺️

• 02 Juni 2018 - 08:31

Ron:

Je voorstelling van de Mekong Delta was te Europees en nog niet zo lang geleden waren daar nog overstromingen. Ja en het Vietnamese "water" valt schijnbaar toch anders dan ons sterk water dus de rivier heeft er weer wat bij.
    Rn je weet, waar jij naar oe gaat heeft altijd invloed op het weer, maar dan beleef je ook wat. Op naar de komende weken en veel plezier.

• 02 Juni 2018 - 09:14

Kati Arnott:

Goede verslag - hopelijk is het weer niet zo plakkerig als het hier is geweest de laatste week. Hou je goed en genieten verder van alles.

• 02 Juni 2018 - 12:54

Melanie:

Wat een belevenissen

• 02 Juni 2018 - 12:55

Melanie:

Mis de helft van m’n verhaal.... leest heerlijk weg zo! Have fun xxx

• 02 Juni 2018 - 19:36

Martine:

Geweldig geschreven en weer erg leuk om te lezen!
    Ben nu al weer benieuwd naar je volgende verhaal.
    Hopelijk met wat meer mooie indrukwekkende beschrijvingen van de plekken waar je komt en bent geweest.
    Geniet ervan! De kop is eraf!

• 02 Juni 2018 - 22:38

Patricia :

Hai Daniëlle,
    Wat een belevenissen heb je al in 1 week mee gemaakt!
    Leuk, om je zo te volgen gedurende je reis.
    Veel plezier in Hoi An. Misschien smaakt “happy water” daar weer goed.

• 03 Juni 2018 - 05:24

Danielle Ladage:

Happy Water...? Never Again!!!!

• 05 Juni 2018 - 17:44

Paul:

Daniélle,

Tja eind jaren 60 en de jaren 70 was het land het strijdtoneel van een strijd tussen het kapitalisme en het communisme.
    Vreselijk hoe de mensen daaronder geleden hebben toen die tijd.
    Ben wel verbaasd dat Ho Chi Minh stad en Saigon beiden gebruikt worden door de mensen daar.
    Maar goed leuk om je verhaal te lezen en geniet er maar lekker van meid!
    Vriendelijke groeten,
    Guido en Paul